Onderzoek aanvragen

Onderzoeken kunnen digitaal bij ons worden aangevraagd in onder meer Epic, HIX en Zorgdomein of met een papieren formulier.

Via ZorgDomein

Grote voordelen van ZorgDomein zijn het gemak van de digitale aanvraag en digitaal verslag. U heeft de laboratoriumdiagnostiek altijd up-to-date ter beschikking.

Het proces ter voorbereiding op bezoek aan de bloedafnamepost is duidelijk. U vindt onze bloedafnamelocaties in ZorgDomein.

  • Het is niet meer nodig om een print te maken voor verwijzing. Uw patiënt kan zonder papieren aanvraag naar onze bloedafnamepost. U kunt het patiëntbericht per e-mail verzenden naar uw patiënt. (Desgewenst kunt u het bericht natuurlijk ook printen en meegeven.) De patiënt maakt vervolgens zelf een afspraak. N.b.: Vergeet niet om uw patiënt erop te wijzen dat hij of zij een geldig legitimatiebewijs meeneemt.
  • Wilt u later nog een bepaling toevoegen? Dat kan tot het moment van afname. (Er kunnen geen bepalingen worden toegevoegd door derden.)
  • Aangevraagde laboratoriumdiagnostiek blijft gedurende achttien maanden in te zien in ZorgDomein.

Heeft u vragen of heeft u technische ondersteuning nodig?

Wij zijn op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur te bereiken op telefoonnummer: 020 599 3049. U kunt uw vragen ook mailen naar

Bent u nog niet aangesloten op ZorgDomein?

Bloedafname thuis

Klinische Chemie

Via Zorgdomein kunt u een digitale aanvraag doen. Daarnaast werken wij met onderstaande papieren aanvraagformulieren.

Aanvraagformulieren bestellen

Email verzoek met AGB van de praktijk en AGB van de zorgverlener naar

Aanvragen nabepaling / aanvullend onderzoek

Wilt u dat wij een additionele bepaling doen uit eerder afgenomen materiaal? Dat kan, mits er voldoende materiaal van de patiënt aanwezig is en de bewaartermijn en bewaarcondities het toelaten. Neem hiervoor telefonisch contact op met ons laboratorium, via tel: 020 599 3049.

Medische Microbiologie

Aanvraagformulieren

Aanvragen onderzoek

Bij het aanvragen van onderzoek dienen minimaal de volgende gegevens te worden vermeld:

  • Patiëntengegevens: naam, geboortedatum, geslacht, BSN (indien bekend OLVG patiëntennummer) - bij voorkeur geprint i.v.m. leesbaarheid
  • Afnamelocatie materiaal
  • Afnamedatum en tijd
  • Gewenst onderzoek
  • Klinische gegevens (indien van toepassing)
  • Antibioticagebruik (indien van toepassing)
  • Gegevens van aanvrager en afdeling

Check altijd onze acceptatie criteria en de bewaar- en transportcondities!

Aanvragen nabepaling / aanvullend onderzoek

Wanneer het materiaal al op ons laboratorium aanwezig is en u wilt iets laten nabepalen dan kunt u een e-mail sturen naar

Vermeld hierbij tenminste de volgende gegevens:

  • Patiëntengegevens: naam en geboortedatum en/of OLVG patiëntennummer
  • Afnamelocatie en datum
  • Gewenst onderzoek
  • Uw contactgegevens

Wij zullen bij elke aanvraag controleren of de tijdlimiet voor het inzetten van het onderzoek niet overschreden wordt. Indien het materiaal niet meer aanwezig is dan wordt u hiervan per e-mail op de hoogte gesteld.

Pathologie

Aanvragen onderzoek

Aanvraag cytologisch en histologisch onderzoek:

Aanvraag obductie

Vanaf 1 december 2023 vinden alle obducties plaats in Amsterdam UMC; zie onderstaande protocollen.

Kritieke bevindingen

Wanneer pathologieonderzoek tot een levensbedreigende bevinding leidt die onmiddellijk behandeling vereist, dan spreken we van een kritieke bevinding. Snelle rapportage en in kennis stelling is dan noodzakelijk.

Bij een kritieke bevinding dient de patholoog zich ervan te verzekeren, dat de aanvrager tijdig kennis heeft genomen van de bevinding. Het is daarmee noodzakelijk om niet alleen via het verslag met de aanvrager te communiceren, maar ook op andere wijze.